Tryb postępowania w sprawach o zezwolenie na usunięcie drzew.
Podstawa prawna:
1.art. 83 - 90 ustawy z dnia 16.04.2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2009 r. nr 151 poz. 1220 z późn. zm.)

Wymagane dokumenty :

1. imię , nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości ,
2.tytuł prawny władania nieruchomością ,
3.nazwę gatunku drzewa lub krzewu ,
4.obwód drzewa mierzonego na wysokości 130 cm,
5.przeznaczenie terenu , na którym rośnie drzewo lub krzew ,
6.przyczynę i termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu ,
7.wielkość powierzchni , z której zostaną usunięte krzewy .
8.zgoda właściciela nieruchomości, na której rosną drzewa ( krzewy ) - w przypadku, gdy posiadacz nieruchomości nie jest właściciele,.
9.rysunek lub mapa określająca usytuowanie drzew lub krzewów w stosunku do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na nieruchomości.
10. W przypadku realizacji inwestycji przez osoby fizyczne na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej :
a.kserokopia ostatecznej decyzji pozwolenia na budowę , a w przypadku robót , dla których decyzja pozwolenie na budowę nie jest wymagana , oświadczenie o zamiarze wykonania robót budowlanych na podstawie zgłoszenia,
b.szczegółowa inwentaryzacja zieleni na terenie objętym inwestycją wykonana na kopii aktualnej mapy zasadniczej obejmującej projekt zagospodarowania terenu objętego inwestycją ( a w szczególności układ istniejących i projektowanych obiektów budowlanych i sieci uzbrojenia terenu )  ,ze wskazaniem zaistniałych kolizji drzew lub krzewów z tą inwestycją wraz z częścią opisową.
c.projekt zieleni dla terenu objętego inwestycja sporządzony na kopii mapy zasadniczej.
11.W przypadku usuwania zieleni w związku z  kolizją z inwestycją realizowaną przez osoby prawne i inne jednostki organizacyjne oraz osoby fizyczne , na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej ( budowa ,rozbudowa , przebudowa , modernizacja ) należy przedłożyć :
a)oznaczenie drzew lub krzewów przeznaczonych do usunięcia w formie inwentaryzacji zieleni ( wszystkich drzew i krzewów) występującej na terenie objętym inwestycją z określeniem :
- gatunków drzew i krzewów,
- obwodu pni na wysokości 130 cm od ziemi ,
- powierzchni porośniętej krzewami w m²,
- stanu zdrowotnego zieleni w ocenie wnioskodawcy oraz zaznaczeniem drzew i krzewów przeznaczonych do usunięcia ( wycinki lub przesadzenia ) na mapie.
Inwentaryzacja winna zawierać część opisową oraz graficzną na kopii aktualnej mapy zasadniczej obejmującej projekt zagospodarowania terenu objętego inwestycją ( a w szczególności układ istniejących i projektowanych obiektów budowlanych i sieci uzbrojenia terenu ) ze wskazaniem zaistniałych kolizji z zielenią.
b)kserokopia ostatecznej decyzji pozwolenia na budowę , a w przypadku robót , dla których decyzja pozwolenie na budowę nie jest wymagane oświadczenie o zamiarze wykonania robót budowlanych na podstawie zgłoszenia,
c)Kserokopia projektu zagospodarowania działki lub terenu ( część graficzna) zatwierdzonego przez Wydział Architektury i Urbanistyki,
d)zgoda właściciela terenu w zakresie usytuowania przesadzonych lub posadzonych w  zamian drzew lub krzewów z zaznaczeniem ich na kopii mapy jak wyżej , w przypadku gdy drzewa lub krzewy są sadzone lub przesadzane na działkę nie będąca własnością   inwestora .
12.Termin usunięcia drzew lub krzewów , termin przesadzenia lub posadzenia nowych drzew w zamian za usunięte drzewa lub krzewy.
13.Zgoda właściciela terenu na planowane usunięcie w przypadku , gdy posiadacz działki nie jest właścicielem terenu , a także , gdy proponowane do usunięcia drzewa lub krzewy znajdują się poza jej granicą.

Pozostałe informacje:

I. Usuwanie drzew i krzewów owocowych, drzew i krzewów sadzonych na plantacjach oraz drzew i krzewów w wieku do 10 lat nie wymaga uzyskania zezwolenia.
II. Nie pobiera się opłat za usunięcie drzew  zgodnie z art. 86 ustawy o ochronie przyrody dotyczy drzew i krzewów:
1.na których usunięcie nie jest wymagane zezwolenie;
2.na których usunięcie osoba fizyczna uzyskała zezwolenie na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej;

3.Jeżeli usunięcie jest związane z odnową i pielęgnacją drzew rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków;
4.które zagrażają bezpieczeństwu ludzi lub mienia w istniejących obiektach budowlanych ,
5.które zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz kolejowego albo bezpieczeństwu żeglugi;
6.w związku z przebudową dróg publicznych i linii kolejowych;
7.które posadzono lub wyrosły na nieruchomości po zakwalifikowaniu jej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele budowlane;
8.z terenów zieleni komunalnej, z parków gminnych, z ogrodów działkowych i z zadrzewień, w związku z zabiegami pielęgnacyjnymi drzew i krzewów;
9.które obumarły lub nie rokują szansy na przeżycie, z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości,
10.topoli o obwodzie pnia powyżej 100 cm, mierzonego na wysokości 130 cm, nienależących do gatunków rodzimych, jeżeli zostaną zastąpione w najbliższym sezonie wegetacyjnym drzewami innych gatunków;
11.jeżeli usunięcie wynika z potrzeb ochrony roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową lub ochrony siedlisk przyrodniczych;
12.z grobli stawów rybnych;
13.jeżeli usunięcie było związane z regulacją i utrzymaniem koryt cieków naturalnych, wykonywaniem i utrzymaniem urządzeń wodnych służących kształtowaniu zasobów wodnych oraz ochronie przeciwpowodziowej w zakresie niezbędnym do wykonania i utrzymania tych urządzeń.
Wyżej wymienione przepisy stosuje się odpowiednio do usuwania krzewów.

Opłaty:
Nie podlega opłacie.

Miejsce złożenia dokumentów:
Sekretariat Urzędu Miejskiego w Rzgowie
I piętro pok 21
e-mail: sekretariat @rzgow.pl

Jednostka obsługująca:
Referat  Rolnictwa i Gospodarki Gruntami
pok. Nr 1 tel. (42) 214- 12-09  
Inspektor Teresa Agier
e-mail: rolnictwo@rzgow .pl
Godziny urzędowania
od poniedziałku do piątku  od 7 :00 do 15 :00
we wtorek od 9 :00 do 17 :00

Sposób załatwienia sprawy:
Pisemnie w formie decyzji administracyjnej , osobiście lub listem poleconym.

Termin załatwienia sprawy:

Do 1 miesiąca, a w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych do 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku, przy czym do terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu. O każdym przypadku nie załatwienia sprawy w terminie zawiadamia się stronę postępowania, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

Tryb odwoławczy:

Odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Burmistrza Rzgowa  w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji  - odwołanie składa się w sekretariacie  Urzędu Miejskiego w Rzgowie.

Uwagi:
1.proszę podać we wniosku numer telefonu kontaktowego  co ułatwi kontakt jak również  skróci termin załatwienia sprawy.
2.jeżeli posiadacz nieruchomości nie jest właścicielem do wniosku dołącza się zgodę jej właściciela.
3.W przypadku działki stanowiącej współwłasność wniosek musi być potwierdzony przez współwłaściciela.