Wydanie dowodu osobistego


Wymagane dokumenty
wypełniony  wniosek o wydanie dowodu osobistego
dwa aktualne zdjęcia /lewy półprofil z widocznym lewym uchem/
odpis aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński
odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku

Opłata skarbowa
Nie podlega opłacie skarbowej

Miejsce złożenia dokumentów
Stanowisko ds. dowodów osobistych-pokój nr 8 tel.227 86 25

Czas oczekiwania 30 dni

Uwagi
I.    Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w RP jest  obowiazana posiadać dowód osobisty:
od ukończenia 18 roku  życia
od ukończenia 15 roku życia jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką

II.    Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje:
1. osobie będącej obywatelem polskim zamieszkującym poza granicami RP,
2. osobie małoletniej, która ukończyła 13 rok życia  (dokument jest wydawany na wniosek rodzica lub opiekuna),
3. osobie małoletniej, która nie ukończyła 13 roku życia (dokumenty jest wydawany na wniosek rodziców lub opiekunów).

Zgodnie z art.42 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006r. Nr 139, poz. 993 ze zm.) osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy organ gminy. Organ ten wydaje zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, ważne do czasu wydania nowego dokumentu oraz powiadamiają o tym przy użyciu dostępnych środków, w szczególności telefaksu lub poczty elektronicznej organ, który wydał dowód osobisty, w celu unieważnienia dokumentu.
Przypominamy, że osoba która otrzyma dowód osobisty jest obowiązana powiadomić właściwy urząd skarbowy o serii i numerze dowodu osobistego poprzez wypełnienie i przekazanie formularza NIP-3 ( w przypadku osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej), NIP-1 w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Osoby nie prowadzące działalności gospodarczej, mogą dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego za pośrednictwem organu wydającego dowód osobisty, a emeryci lub renciści także za pośrednictwem płatnika podatku dochodowego (np. ZUS).

Składanie wniosku o dowód osobisty i jego odbiór dokonuje się osobiście!
Dowód osobisty podlega wymianie z powodu:
zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym
uszkodzenia dowodu osobistego
upływu terminu ważności dowodu osobistego

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych /Dz. U. z 2006r. Nr 139 poz.993 ze zmianami/
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważnienia, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. z 2009r. Nr 47, poz. 384).
Ustwa z dnia 9 stycznia 2009r.  o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. 2009r. Nr 39 poz. 306 ).
Art. 9 ust. 1b ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników ( Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.).
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r.  Nr 98, poz. 1071, ze zm.).