W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Rzgowie

Plac 500-lecia 22
95-030 Rzgów

Telefon: (+48 42) 214 12 10
Faks: (+48 42) 214 12 07
E-mail: sekretariat@rzgow.pl
ePUAP: /UMRzgow/SkrytkaESP

Strona WWW: www.rzgow.pl

NIP: 728-260-60-12
REGON: 472057827

Kod TERYT.: 1006103 - Rzgów

Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków

INFORMACJA

dotycząca zgłoszenia przydomowej oczyszczalni ścieków oraz zbiorników bezodpływowych

 

Burmistrz Rzgowa informuje, że zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1469) gminy mają obowiązek prowadzenia ewidencji zbiorników bezodpływowych na nieczystości płynne oraz ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków.

 

Zgodnie z art. 152-153, art. 378 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 54) oraz § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1510) eksploatacja przydomowych oczyszczalni ścieków znajdujących się na terenie Gminy Rzgów wymaga zgłoszenia do Burmistrza Rzgowa.

 

Według obowiązujących przepisów zgłoszeniu podlegają oczyszczalnie ścieków o przepustowości do 5m3 na dobę, wykorzystywane na potrzeby własnego gospodarstwa domowego lub rolnego w ramach zwykłego korzystania z wód. Eksploatujący oczyszczalnię jest zobowiązany do dokonania zgłoszenia przed rozpoczęciem jej eksploatacji. Do rozpoczęcia eksploatacji oczyszczalni można przystąpić jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia (Burmistrz Rzgowa) w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.

 

 

Miejsce załatwienia sprawy

Referat Ochrony Środowiska, pokój nr 7.

tel. (42) 214-11-32

Sposób załatwienia sprawy

- Instalacja, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko, podlega zgłoszeniu organowi ochrony środowiska.

- Prowadzący instalację jest zobowiązany do dokonania zgłoszenia przed rozpoczęciem jej eksploatacji.

- Do rozpoczęcia eksploatacji instalacji nowo zbudowanej lub zmienionej w sposób istotny można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.

- Instalacja objęta obowiązkiem zgłoszenia w okresie, gdy jest już ona eksploatowana, prowadzący ją jest obowiązany zgłosić w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym została ona objęta tym obowiązkiem.

- Prowadzący instalację jest obowiązany przedłożyć organowi właściwemu do przyjęcia zgłoszenia informację o rezygnacji z rozpoczęcia albo zakończenia eksploatacji instalacji oraz o zmianie danych zawartych w zgłoszeniu w terminie 14 dni od dnia rezygnacji z podjęcia działalności albo zaprzestania działalności lub zmiany danych.

Opłaty

- Opłata skarbowa – 120 zł za przyjęcie zgłoszenia.

Na podstawie art. 2 ust. 1. pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r.  o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2111), zwalnia się z opłaty skarbowej dokonanie zgłoszenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego. Wykonanie instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków wyłącznie dla celów zapewniających właściwe funkcjonowanie budynku mieszkalnego.

- Opłata skarbowa za pełnomocnictwo - 17 zł (w przypadku dokonania zgłoszenia przez pełnomocnika).

Obowiązek opłaty skarbowej powstaje z chwilą dokonania zgłoszenia.

Wymagane dokumenty

- Wypełniony formularz zgłoszenia eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków;

- Załączniki do formularza zgłoszenia: kopia zgłoszenia budowy indywidualnej przydomowej oczyszczalni ścieków, mapa sytuacyjna z naniesieniem lokalizacji przydomowej oczyszczalni ścieków, dokumentacja techniczna opisująca zasady funkcjonowania przydomowej oczyszczalni, certyfikat lub aprobata techniczna przydomowej oczyszczalni ścieków, kopia zaświadczenia wydanego przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie;

- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej (jeśli wymagana)

Czas załatwienia sprawy

Do rozpoczęcia eksploatacji instalacji nowo zbudowanej lub zmienionej w sposób istotny można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Burmistrza Rzgowa.



Załączniki

Powiadom znajomego